Crimean Tatar Resource Center

Occupants are preparing to liquidate the Millet TV channel in Crimea - Eskender Bariiev

30 July 2020

The Millet TV channel controlled by the Russian invaders, which partially broadcasts in the Crimean Tatar language, was searched and suffered mass discharges. According to the Head of the Board of the Crimean Tatar Resource Center Eskender Bariiev, the occupation authorities of Crimea are preparing to liquidate the TV channel. Instead, a so-called international channel is being created. He stated this on the air of the program “Issue of National Security"” (project of the Center for Investigative Journalism, air of TRC “Chornomorska”).

Оккупанты готовят ликвидацию телеканала «Миллет» в Крыму — Эскендер Бариев Ескендер Бариев, руководитель Крымскотатарского ресурсного центра Фото: investigator.org.ua

“Due to a search on the Millet TV channel controlled by the Russian occupants, which partially broadcasts in the Crimean Tatar language, 19 employees of the channel were fired”,- Eskender Bariiev said.

“As for the Millet TV channel, this is quite fresh information - on July 8, a search was carried out, and in connection with the search, 19 people wrote statements and quit”,- Bariev said.

According to him, this is only the first step of the occupation authorities to liquidate the TV channel.

“Some financial violations were checked there. But in the end it turned out that the next stage is the liquidation of the Millet TV channel, ”says the chairman of the Crimean Tatar Resource Center.

He drew attention to the tendency of the russification of television in the occupied territory of Crimea.

“We see that the TV channel is being liquidated, and a so-called interethnic channel is being created in its place. And what is most interesting - today it is already forbidden to use any Crimean Tatar names of certain programs. The names should be in Russian”,- Bariiev said.

He pointed out that the invaders exclude the Crimean Tatar language even from propaganda broadcasting: “The problem is that even if it was a propaganda channel, at least it was in the Crimean Tatar language, and today they deprive the Crimean Tatars of the opportunity to listen to propaganda in their own language.”

Bariiev recalled that the Millet TV channel was created by the Russian invaders instead of the Crimean Tatar TV channel ATR, which was deprived of the opportunity to broadcast in the occupied Crimea and was forced to leave for the free territory of Ukraine.